Politica

Cum se alcătuiesc listele electorale de fapt şi cine are dreptul la vot?


Astăzi am încercat să înţeleg cum se alcătuiesc listele de alegători. E un întreg mister pentru mine. Dacă cineva consideră că acestea se alcătuiesc conform vizelor de reşedinţă a cetăţenilor se înşeală amarnic. De fapt şi eu consideram că procedura este anumea aceasta şi nu alta.

poster-11Căutând pe pagina Curţii Constituţionale, am găsit o hotărâre prin care instituţia „vizei de reşedinţă” sau „vizei de domiciliu” este declarată neconstituţională.

Apropo, poliţia noastră naţională nu prea cunoaşte acest fapt. În cazul în care vi se spune că sunteţi obligaţi să aveţi viză de reşedinţă, puteţi să faceţi trimitere, fără frică, la decizia Curţii Constituţionale din 19.05.97

Noţiunea de viză de reşedinţă lipseşte şi din ultimul cod electoral. Cu toate acestea, din câte ţin minte, la ultimele alegeri (2005 şi 2007) au avut drept de vot doar cetăţenii cu viza de domiciliu. Posibil, este vorba de o confuzie sau o înţelegere eronată a codului electoral de către membrii birourile electorale.

Care este totuşi criteriul alcătuirii listelor electorale? Dacă e să judecăm procedurile, formarea listelor rămâne la discreţia absolută a administraţiei publice locale şi a birourilor electorale. Să nu uităm că de cele mai multe ori, funcţionarii locali devin şi funcţionari electorali în perioada alegerilor. În acest fel, de cele mai multe ori este imposibilă verificarea veridicitatea listelor.

Iată de spune codul electoral (articolul 39(1)) despre alcătuirea listelor electorale: „Listele electorale se întocmesc de către primărie, în două exemplare, pentru fiecare secţie de votare şi includ toţi cetăţenii cu drept de vot care, la momentul întocmirii listelor, domiciliază în raza acestora. După ce au fost întocmite, listele se verifică la domiciliul alegătorilor înscrişi în ele, se semnează de către primarul localităţii şi se aduc la cunoştinţă publică cel mai târziu cu 20 de zile înainte de ziua alegerilor.”

„Domicilierea” este o noţiune destul de relativă dacă nu presupune şi „viza de reşedinţă”, părerea mea. Iar în liste ar putea fi incluse absolut orice persoane, care ar putea ulterior vota de 2-3-4 ori. Sper să mă contrazică cineva.

În ceea ce priveşte actele, în baza cărora alegătorul are dreptul să primească buletinul de vot, există o anumită diferenţă între Codul Electoral şi instrucţiunile primite de birourile electorale.

Dacă în Cod este specificat că „alegătorii din raza secţiei de votare care nu sînt înscrişi în listele electorale se înscriu într-o listă suplimentară la prezentarea documentului ce atestă domicilierea lor în perimetrul secţiei de votare în cauză”. Acest lucru presupune că alegătorul are dreptul să prezinte şi alte acte, cum ar fi „Cartea de imobil”. Spun asta pentru că în anii precedenţi au existat cazuri când oamenilor nu i s-a permis să voteze în baza altor documente decât buletin, livert militar sau paşaport sovietic.

În plus, există persoane care nu dispun de viză de reşedinţă. Legea spune că astfel de persoane votează la ultimul domiciliu. Ce se întâmplă totuşi cu cei care nu au avut niciodată viză de reşedinţă? Nu au dreptul la vot?

Sunt foarte multe neclarităţi în legea electorală, care ar permite oricărui cetăţean, căruia i s-a limitat dreptul de aşi exprima dreptul la vot din cauza vizei de reşedinţe, de a acţiona în judecată CEC-ul.

Anunțuri
Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s