Ortodoxie, Politica

25 decembrie – „crăciunul de stat” şi „guvernul sectarilor”?


Am scris şi anul trecut părerea mea despre calendarul vechi, în special despre sărbătorirea Crăciunului în „stil european” şi „stil tradiţional”. Dincolo de problemele legate de diferenţele enorme între „calendarul european civil” (zis „stil nou”) şi „calendarul tradiţional bisericesc”, pentru mine zilele 25 decembrie şi 7 ianuarie au o altă semnificaţie.

Procesul globalizării înseamnă şi procesul de deconstrucţie a valorilor şi identităţilor. Are loc o desacralizarea a sărbătorilor, de transformarea lor în „brand-uri” comerciale. Ziua de 25 decembrie demult nu mai este o sărbătoare creştină, ci o zi internaţională a reducerilor în supermarkete.

La polul opus se află „Crăciunul pe vechi”, care continuă să fie ceea ce a fost şi acum 2 mii de ani: o sărbătorire a naşterii Domnului Iisus Hristos.

În momentul în care omul alege între nou şi vechi, el alege setul de valori la care aderă: „Crăciunul pe nou” înseamnă disoluţia identităţii, „Crăciunul pe vechi” înseamnă păstrarea autenticităţii spiritualităţii româneşti.

Decizia guvernului Filat de a declara ziua de 25 decembrie „zi nelucrătoare” este total inoportună, fiind chiar o ingerinţă în problemele interne ai Bisericii Ortodoxe.

Cel mai grav este faptul că această măsură pseudo-creştinească a fost făcută fără a consulta reprezentanţii celor două Mitropolii, cea a Moldovei şi cea a Basarabiei. Nici una din aceste structuri bisericeşti nu urmează calendarul nou.

De dragul cui a instituit guvernul liberal „crăciunul de stat”? De dragul protestanţilor şi catolicilor care nu reprezintă nici 4 la sută din populaţie?

Vă recomand să citiţi un articol foarte bun al Ieromonahului Petru Pruteanu legat de sărbătorile de iarnă

Anunțuri
Standard

12 gânduri despre „25 decembrie – „crăciunul de stat” şi „guvernul sectarilor”?

  1. Sunt oameni pentru care contează în primul rând semnificaţia spirituală şi istorică a Naşterii Domnului şi printre cei care sărbătoresc la 25 decembrie, şi printre cei care sărbătoresc la 7 ianuarie.
    La supermarket aleargă oamenii şi pe stil nou, şi pe stil vechi.
    Nu avem un „sufletometru” sau „credinţometru”, ca să spunem cine crede mai tare. Să fim serioşi.

    Timp de câţiva ani la rând, creştinii din cadrul Mitropoliei Basarabiei au colectat, cu ajutorul preoţilor, sute de semnături în sprijinul declarării drept zi de odinhă a zilei de 25 decembrie. Demersul lor şi listele cu semnături au fost remise autorităţilor centrale ale statului.

    Da, Mitropolia Basarabiei a fost înregistrată cu condiţia că va respecta calendarul vechi. A fost condiţia Guvernului de atunci. Dar Mitropolia Basarabiei oficiază Litughia de Crăciun şi la 25 decembrie, şi la 7 ianuarie. Enoriaşii sunt liberi să respecte calendarul care le este pe plac. Sfatul preoţilor este să înceapă anul şi să-l termine conform unuia şi aceluiaşi calendar. Adică, să nu sară de la unul la altul pe parcursul anului.

    Există sate întregi în nordul şi sudul R. Moldova care, deşi fac parte din Mitropolia Moldovei, ţin sărbătorile pe stil nou încă din perioada Uniunii Sovietice.
    Întreabă-l pe dl Vlad Cubreacov, care cunoaşte foarte bine acest aspect.

    Declararea ca zi de odihnă a zilei de 25 decembrie a fost sprijinită şi de parlamentarii PPCD. Şi oare nu pentru dreptul de a sărbători Crăciunul şi pe stil nou pleda „Flux” -ul de la apariţie, din 1995?

    În 2007, trei deputaţi social-liberali (PSL) – Oleg Serebrian, Igor Klipii şi Valentina Stratan – au depus în Parlament un proiect de lege al cărui scop era “punerea în legalitate” a Crăciunului pe stil nou, din contul zilei de odihnă din 8 ianuarie. Cu alte cuvinte, ei au propus ca zilele libere să fie împărţite frăţeşte de către creştini. Toate partidele democrate şi parlamentarii neafiliaţi au susţinut iniţiativa, dar majoritatea comunistă a respins-o. „Pro” au vorbit (de la microfoanele din sala de şedinţe) Valentina Cuşnir, Leonid Bujor, Vlad Filat, Dumitru Diacov, Anatol Ţăranu, Vlad Cubreacov şi alţii.

    De rând cu creştinii ortodocşi care sărbătoresc Naşterea Domnului la 25 decembrie (din cadrul Mitropoliei Basarabiei, subordonată canonic Patriarhiei Române, dar şi din cadrul Mitropoliei Moldovei, subordonată canonic Patriarhiei de la Moscova), în această zi sărbătoresc Crăciunul creştinii catolici şi creştinii neoprotestanţi din R.Moldova.

    Legislaţia actuală îi discriminează pe toţi în mod evident. Obligaţi de lege să fie prezenţi la locurile lor de muncă, creştinii nu pot merge la biserică în noaptea din Ajunul Crăciunului şi nici pe parcursul acestei zile.

    Apreciază

    • 1. Crăciunul nu este 1 mai sau 7 noiembrie că să reducem totul la „memorare”, există un calendar bisericesc – ritmul vieţii duhovniceşti.
      2. Mitropolia Basarabiei este de stil vechi, iar dacă a şi existat vre-o „campanie de colectare de semnături”, aceasta a fost mai degrabă una cu caracter politic decât ortodox. Mă îndoiesc că Mitropolitul Basarabiei să fi binecuvântat astfel de „iniţiative cetăţeneşti”.
      3. Calendarul vechi nu a fost o condiţie a guvernului. Mitropolia Basarabiei a fost creată în 1924 anume din cauza că basarabenii au refuzat să treacă calendarul nou în perioada României Mari.
      4. În numele cui au depus iniţiativa cei trei social-liberali care mai sunt şi atei? În numele cărei comunităţi? Cele două Mitropolii Ortodoxe ţin de stil vechi. Să fi fost fixată această zi pentru protestanţi şi catolici?
      De când devine naţională o sărbătoare a unei minortităţi nesemnificative de 4 la sută?
      Majoritatea din cei care sărbătoresc „crăciunul” pe nou o fac din motive politice („vrem să fim ca europenii”, „vrem să fim ca ăia din România) iar o astfel de abordare nu este deloc ortodoxă.
      5. FLUX-ul nu poate pleda pentru ceva, FLUX este o publicaţie cu jurnalişti care au păreri absolut diferite. Eu, spre exemplu, sunt împotriva sărbătorirei Crăciunului pe 25 decembrie.

      Apreciază

  2. alaandrei zice:

    Paradoxal este ca anul nou se sarbatoreste pe stil nou, dar craciunul pe stil vechi oare n-ar fi corect sa sarbatotim nasterea Mintuitorului dupa care a aparut nu numai un an nou ci si o era noua dupa cum si se numara anul 2009 dupa Hristos.Daca cei 96% care se declara crestini sarbatoresc anul nou pe nou de ce sa nu sarbatoreasca si nasterea Mintuitorului pe stil nou,la Biserica, asa cum se cuvine crestinilor.

    Apreciază

  3. Radu Blendarencu zice:

    Octaviane ,personal nu cred ca e bine ceea ce faci. Avem multe lucruri in comun, si avem multe de facut in comun. Dar actiunile tale singur a recunoscut, ca sunt indreptate pentru a descredita. Domnul nostru Isus Hristos a spus in Ioan 13:35 „Prin aceasta vor cunoaşte toţi că sînteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii pentru alţii.” Eu foarte mult vreau sa te indemn sa promovam lucrurile care ne unesc.

    Cit tine de portalul http://www.moldovacrestina.net, nu am vazut nici un articol defaimator la adresa cultului ortodox, ci dimpotriva, acest portal si autorul lui inurajeaza cititorii sa aiba o relatie corecta cu Dumnezeu

    Nu conteaza pe ce data vei sarbatori Craciunul, este important atitudinea cu care o faci.

    Apreciază

  4. Foarte bine spus , alaandrei.
    De fapt , trecerea de la calendarul Iulian la cel Gregorian nu au avut loc şi în biserică.
    Problema este că biserica nu a trecut la calendarul gregorian, ci sărbătoreşte după cel iulian. Nu văd nici o problemă în ceea ce ţine de ţinerea sărbătorilor.
    Apropo, corectarea calendarelor a fost obligatorie – pentru a corecta mersul zilelor în an.
    Nu face să discutăm acest lucru şi mai ales pentru a ponegri pe cineva.

    Apreciază

  5. Octavian, orice ziar are o politică editorială. În redacţii există democraţie, dar nu anarhie. Am lucrat la ziarul „Flux” chiar de la primul număr, iar la AP FLUX – până în noiembrie 1999. Cunosc ce promova grupul de presă în acei ani, dar nu ştiu ce promovează acum.

    Am spus, toţi deputaţii au susţinut iniţiativa, cu excepţia comuniştilor. Chiar să fie toţi atei? 🙂 Nu cumva comuniştii, care se ţin de data de 7 ianuarie, o fi credincioşi? 🙂
    Deputaţii au dreptul la iniţiativă legislativă. Din numele lor au făcut-o.

    Nu cred că s-au adunat semnăturile fără binecuvântarea ÎPS Petru. Acest lucru s-a făcut public, a relatat şi presa. Şi chiar nu cred că Liturghia de Crăciun pe stil nou este oficiată fără binecuvântarea Mitropolitului Petru. Dacă Mitropolia Basarabiei s-ar ţine cu ambele mâini şi cu dinţii de calendarul vechi, de ce ar mai fi nevoie să fie supusă canonic Patriarhiei de la Bucureşti?

    În plus, Monseniorul Anton Coşa de mulţi ani cere acest drept pentru catolici.
    Clar că nu-ţi pasă ţie de catolici şi de neoprotestanţi, de vreme ce nu-ţi pasă nici de cei cu care te împărtăşeşti (teoretic, zic, pentru că nu te cunosc) din acelaşi Potir.
    Biserica Rusă se conduce de calendarul vechi, Biserica Română – de cel nou. Important este că ambele sunt mântuitoare şi au dat sfinţi Ortodoxiei întregi.

    Nimeni nu ne obligă să sărbătorim Crăciunul pe 25. Mitropolia Basarabiei oficiază Liturghia şi la 7 ianuarie, Mitropolia Moldovei sărbătoreşte doar la 7 ianuarie, staroverii din R. Moldova – la fel.
    Catolicii şi neoprotestanţii chiar nu-şi permit luxul de a alege între 25.12 şi 07.01. (Apropo, ei au biserică, nu sunt sectă.)

    Dar de ce te deranjează pe tine atât de mult că oamenii vor avea zi liberă? Chiar nu înţeleg. Cu siguranţă că nu data şi calendarul omenesc contează în faţa lui Dumnezeu.

    Eşti „stilist”, Octavian? Câte explicaţii le-a dat Părintele Cleopa stiliştilor! 🙂

    Părintele Arhimandrit Ilie Cleopa despre „stil vechi şi stil nou”:

    „Calendarul vechi nu s-a schimbat, ci s-a indreptat, caci avea mare nevoie de indreptare. Acest calendar a fost intocmit de filosoful pagan Iulian Sosigene din Alexandria in anul 44, inainte de venirea Domnului, din porunca imparatului Romei, Iulius Cezar.”

    „Sa stii ca ramanerea in urma a calendarului era cunoscuta in Biserica noastra cu sute de ani inainte. Accest lucru se arata in marturia arhim. Nichifor, care, la sfarsitul Ceaslovului tiparit in anul 1816, arata ca din cauza greselilor calendarului si pascaliei vechi suntem cu 13 zile in urma.”

    „Daca stilistii zic ca tin cu Ierusalimul, de ce n-au venit sa slujeasca cu Patriarhul Diodor al Ierusalimului, in anul 1982, la hramul Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava ? De ce Biserica Ortodoxa din Ierusalim nu-i recunoaste, asa cum nu-i recunoaste nici Patriarhia Ecumenica din Constantinopol?”
    http://www.crestinortodox.ro/carte-904-81219-stilul-vechi-si-nou-14

    Apreciază

    • 1. „Stiliştii” sunt cei care s-au separat de o biserică oficială şi au creat structuri necanonice. Adică, nu sunt cei care ţin „pe vechi”, ci acei care s-au separat de structurile canonice invocând motivul schimbării calendarului. În România stiliştii sunt lipovenii şi „mitropolia de la Slătioara” http://www.mitropoliaslatioara.ro
      2. Care a fost motivul creării Mitropoliei Basarabiei în 1924? MB a fost creată anume pentru a oferi autonomie credincioşilor de stil vechi. Chiar şi în perioada României Mari românii basarabeni se conduceau de calendarul vechi.
      3. Calendarul bisericesc nu se conduce de astronomie, ci de alte criterii. Cum se explică faptul că până în ziua de azi, Biserica Ortodoxă Română se conduce de calendarul vechi pentru a stabili zilele de sărbătoare?

      Apreciază

  6. TIMPUL LITURGIC şi CALENDARUL BISERICESC

    http://ierompetru.wordpress.com/2009/12/10/timpul-liturgic-si-calendarul-bisericesc/

    Două calendare – liturgic şi mamonic: două slujiri – lui Dumnezeu şi lui mamona

    http://moldovlah.blogspot.com/2009/03/doua-calendare-liturgic-si-mamonic-doua.html

    STILUL NOU ÎNSEAMNĂ TRĂDAREA ORTODOXIEI

    http://md.altermedia.info/piatra-din-capul-unghiului/stilul-nou-inseamna-tradarea-ortodoxiei_246.html

    Apreciază

  7. Mari duhovnici români au acceptat calendarul nou şi au explicat de ce a fost necesar acesta – Părintele Ilie Cleopa, Părintele Arsenie Boca, Părintele Sofian Boghiu, Părintele Ioanichie Bălan, Părintele Arsenie Papacioc, Părintele Mina Dobzeu, Părintele Galeriu ş.a..

    Cum poţi spune că „stilul nou înseamnă trădarea ortodoxiei”? Ce i-ai dat tu acesteia, ca să ştii când se simte trădată?

    În plus, un creştin ortodox are grijă de sine în primul rând (mai ales în Postul Crăciunului), nu tulbură lumea cu pericole inventate. Aşa că, succes pentru o revoluţie interioară. În creştinism contează trăirea.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s