ProletKult, reвaLюtzie

Identitatea: tradiţionalism, modernism şi postmodernism


Ca să înţelegem sensul termenului de identitate, trebuie să încercăm să-l definim din perspectiva celor trei paradigme istorice.

Tradiţionalism (epoca premodernă)

În cadrul paradigmei tradiţionaliste (premoderne), identitatea este de origine metafizică, situându-se în afara individului. Etnicitatea este înţeleasă ca un „spirit al strămoşilor” la care omul aderă din momentul naşterii. Legătura de sânge, în acest caz, nu trebuie privită ca un element biologic determinativ al identităţii. Nu sângele, în sine, este un element determinativ. Acesta este mai curând o condiţie simbolică. Iată de ce la cele mai multe popoare există un rit de trecere şi iniţiere a novicelui în lumea spirituală a etnosului (cum ar fi: circumcizia, botezul).  În acest fel, apartenenţa individului la un etnos nici nu poate fi pusă în discuţie, ea este acceptată ca un dat obiectiv care urmează să fie asumat până la sfârşitul vieţii. Din această perspectivă, este indiscutabil că majoritatea populaţiei Republicii Moldova o constituie etnicii români (de la „Romania” – numele vechi al Imperiului Bizantin), indiferent de ceea ce declară oficial fiecare în parte. Din acelaşi considerent, ortodoxia este concepută ca un element constitutiv şi indispendabil al etnosului românesc. 

Modernism (epoca modernă)

În epoca modernă se deosebesc două direcţii opuse ale tratării fenomenului identitar: individualist şi colectivist. Ceea ce deosebeşte ambele curente este desacralizarea şi demistificarea identităţii şi apariţia a fenomenului de masă, numit „conştiinţa naţională”. Din momentul naşterii naţiunilor moderne, idenitatea naţională este privită ca o calitate asumată conştient de individ.

Din perspectiva individualismului, idenitatea naţională ţine de decizia fiecărei persoane de a accepta o cultură şi o cetăţenie a unui stat naţional.

Din perspectiva colectivismului, idenitatea naţională este asumată de o colectivitate, drept ideologie de stat. Această ideologie oficială este acceptată ca un rezultat obiectiv al evoluţiei istorice – progres. Din această perspectivă, identitatea naţională nu este decât o imitare perversă a etnicităţii premoderne.  Elita românească modernă utilizează etnicitatea românească pentru construirea unei „conştiinţe naţionale româneşti”, la fel cum în prezent „moldoveniştii” încearcă să utilizeze aceleaşi elemente ale etnosului românesc pentru crearea (fără succes) a unei „conştiinţe naţionale moldoveneşti”. În ambele cazuri este vorba de un fals, de o imitare a elementelor arhaice. În acest context, lupta dintre „unionism” (care susţine unitatea naţiunii româneşti) şi „moldovenism” (care susţine existenţa „naţiunii moldoveneşti”) reprezintă, prin esenţă, lupta dintre două sisteme moderniste de aceeaşi natură care, odată cu înaintarea postmodernităţii, sunt condamnate să dispară.

Postmodernism (epoca postmodernă)

Viziunea postmodernistă (postliberală) neagă în totalitate existenţa obiectivă a identităţii. În opinia postmoderniştilor, modernismul este prea mult impregnat de elementele premoderne (în realitate doar de imitaţii ale Tradiţiei), din care cauză îi declară război pe viaţă şi pe moarte. Individul şi colectivitatea nu mai sunt liberi să aleagă idenitatea naţională sau alta, ci devin însuşi creatorii ei. Postmoderniştii declară idenitatea ca un fenomen iluzoriu, pe care orice individ este liber „să şi-l imagineze” după bunul său plac (teoretic, poţi fi orice îţi doreşti: român, moldovean, chinez, marţian etc.). Nici cetăţenia nu mai este echivalată cu identitatea etnică sau naţională, reprezentând doar un cod universal de identificare în cadrul unui sistem electronic global. Anume din aceste considerente, în buletinul de idenitate a dispărut rubrica „etnia”, care exista chiar şi în paşapoartele sovietice.

Punctul final al societăţii postmoderne este societatea globală, unde indivizii reprezintă elemente uniformizate, ce locuiesc într-o lume virtuală.

Revoluţia conservatoare

Din perspectiva revoluţionar-conservatoare, revenirea la modelul tradiţional reprezintă un imperativ al epocii postmoderne. Revenirea la modelul mistic al identităţii, prin negarea conceptului postliberal al identităţii, reprezintă o formă a renegării fundamentelor societăţii postmoderne. Revoluţionar-conservatorii refuză să se supună „realităţii virtuale” impuse de Sistem, preferând să identifice şi să readucă în actualitate „adevărurile veşnice şi vii”. Iată de ce observăm reînvierea, în ultimul timp, a sentimentului etnic în mai multe ţări ale lumii, mai ales în statele „civilizate” ale Europei, inclusiv SUA, existenţa cărora este ameninţată de invazia elementelor etnice, rasiale şi religioase străine.

Recapitulăm:

paradigma tradiţionalistă presupune că identitatea este un destin al omului;

paradigma modernă presupune că omul este liber să aleagă dintre identităţile existente;

paradigma postmodernă dă libertatea omului nu doar de a alege, dar şi a inventa propria sa identitate. Identitatea încetează a mai fi un bun colectiv.

Anunțuri
Standard

11 gânduri despre „Identitatea: tradiţionalism, modernism şi postmodernism

  1. Pingback: Idenitatea: tradiţionalism, modernism şi postmodernism | De la bloggeri adunate

  2. Cristi zice:

    Idei intermediare.

    Mai bine ne-am gindi cum am terraforma si coloniza planete. Daca nu am fi constrinsi de educatia actuala, religia actuala de a gindi ‘in the little blak box’ poate am intelege ca traim pe o mica planeta intr-un vast ocean al Universului, am intelege ca sintem o specie ce traim intr-un ecosistem planetar. Dar asat sa se regasesca in actiunile noastre de zi cu zi.

    Ce vedem azi sint oameni sau organizatii de oameni, din dorinta de inbogatire-putere, vor sa supuna alti oameni, popoare intregi prin intermediul diferitelor doctrine, religii, alte ‘reguli ale jocului’.

    Think big. Vote green.

    Apreciază

  3. For all romanians,from USA,Australia,Germany,France,UK(especial ex-students from Cluj),and so on.For all IRON GUARD members!

    Petru Borodi

    in December 1989,was in the first place,against dictator Ceausescu and comunist tirany.Near him died teen boys and many others.

    in 1990 he creeted his own news-paper called ,,FRACUL,, He spends at least 10000 dollars,his own money on this news-paper.

    He was the leader of Romanian Monarchy asociation in Cluj Napoca,he refuse to become in all the country.He represented in Romania,near Condurache brothers,and others, King Michael.

    In 1992 he was the leader of Cluj,in the balcony of Bucharest,when 200000 romanians in Bucharest were waiting for King Michael to come again in Romania.

    He demolished,helped by COSTEL CONDURACHE,the statue SOVIET TANK in Cluj Napoca.He was prisoned 4 days in 1990!! He was worned by Virgil Magureanu to stop the actions.

    He saved in 1990 some students,because they were new SRI spys,and anti-comunist students wanted to buried ALIVE them!In 1990 at least 30000 Cluj people respond to his call against comunism,at a new mitting.

    He wrote in 1990 to president Iliescu: ,, You are without shame,you are a comunist…….I do not want to shut up,because I am obligated by my counciosness to talk against you,as a new-comunist.I know what you are and what you done……

    In 13 December 1990,at hour 15,in ,,Piata Libertatii,, were place some public trials.The acuses were:
    -crimes against history,civilisation si culture,

    -crimes against state,

    -genocide and tortures

    -roberies,deportations,exulsations,s.o.

    The press was present at the moment.The news papers and TVR presented all.Also archive of TVR present m.Borodi.

    He collected signatures to create ,,Pentru Patrie Party,, He organised the anti-comunists mittings in Cluj Napoca,and he gived the microphone to the leaders. Doina Cornea,Corneliu Coposu,and many others were at his hand. He refuse to become senator from PNT-CD.

    He was good friend with father Liviu Branzas. Borodi s father was a member of Iron Guard,a refugee from Cluj Napoca,origined by Maramures, in the city of Timisoara. He come back in 1945 in Cluj,and he was closed by the comunists.

    Petru Borodi was catalogated in a SRI document,signed by Virgil Magureanu,as ,,the dangerous element in Ardeal,, at that time.

    Petru Borodi was decoreted by Ion Iliescu in 1990 as one of the leaders of the Revolution in Cluj Napoca.He refused to recive the decoration.

    Apreciază

  4. Va invit sa vedeti blogul meu http://krysybegut.wordpress.com/ unde spun ce stiu eu si altii despre Voronin si sobolanii sai comunisti! Ma adresez la voi, pentru ca stiu ca nu sint singurul care ma pornesc impotriva lor. Haide impreuna sa ne ajutam tara, sa spunem la toti ce mare pericol sint comunistii! La 28 noiembrie sa invingem iara pe sobolani!

    Apreciază

  5. Bogdan zice:

    Corect spus, Octavian, şi chiar împărtăşesc aceleaşi idei. Doar că pe alocuri apar unele paranteze, care, cred eu, apar mai mult din cauza unor factori umani. Am un prieten ale cărui rude reprezintă un adevărat melanj etnic. Pe scurt: bunica – poloneză, bunelu – austriac (asta din partea lui maică-sa), din partea lui taică-su: bunica – ucraineancă, bunelu – bulgar. Un lucru i-a unit pe toţi – Basarabia. Părinţii lui se consideră mai mult moldoveni – această identitate fiind mai mult rezultatul coabitării printre românii moldoveni, adică putem spune că a fost rezultatul unei asimilări. (Exemple de acest gen avem mai multe, în special la sud, unde sate întregi, întemeiate de bulgari sau nemţi, au fost românizate). Prietenul, despre care vorbesc, se consideră român, fiind influenţat mai mult de factorul lingvistic – limba vorbită de el fiind româna. Deci întrebările:
    1. Cum putem vorbi în cazul lui despre reînvierea sentimentului etnic? (Pe el, simplu, simbolic nici sângele buneilor sau al străbuneilor nu-l poate determina cine este)
    2. Care este destinul lui, pe plan mistico-etnic, şi al urmaşilor lui?
    Mai simplu – cum să iasă el din toată această caşă pentru a se identifica etnic?

    Apreciază

  6. vineri, 22 octombrie 2010JIDANUL STIE NUMAI DE GLONT.DEDICATIE PENTRU TOTI PUPINCURISTII JIDANILOR,SI LINGAII LOR.(,,FILOSEMITI,,)
    jidanu raspunde pozitiv,cand il ameninti.face pe el de frica. Drept dovada cu holo-cash.

    DAR, in 1950 la PITESTI, FUX si STEINER au TORTURAT pe Mihai livinschi,pe OPRISAN costache,pe MII de legionari.

    LE-AU SMULS INGHIILE CU CLESTELE

    JIDANII AU PUS ACE SUB UNGHII LEGIONARILOR

    JIDANII EVREI AU SCUIPAT PE ROMANI,LE-AU DAT FECALE DIN CARE SA SE IMPARTASEASCA.AU PROFANAT PE FECIOARA MARIA.

    AU PROFANAT LITURGHIA.

    JIDANII AU BATUT PANA LEGIONARILOR LE-Au IESIT OCHII DIN ORBITE. PANA si UN MILIMETRU PATRAT DIN CORP A FOST BATUT,TORTURAT.

    JIDANII,si JIDANCELE IN SPECIAL AU BATUT CU BATUL LA TESTICOLE LEGIONARII,LA TIMISOARA,LA PITESTI.

    OASELE LEGIONARILOR AU FOST PUSE LANGA FECALE IN CLOSET.

    LEGIONARII AU FOST TORTURATI SI PE COLOANA VERTEBRALA,PARALIZAND,DAND CELE MAI GRELE DURERI DE NESUPORTAT.I-AU OBLIGAT LA PERVERSIUNI SEXUALE SI HOMOSEXUALE.JIDANII SUNT POPONARI CRIMINALI.I-AU OBLIGAT SI PE LEGIONARI!

    TOT JIDANII SE FAC VINOVATI SI DE GENOCID.AU TRAS CU MITRALIERA IN LEGIONARI,PANA LI S-A INCINS SCULA.PANA NU MAI PUTEAI ATINGE MITRALIERA.PANA NIMIC N U A MAI RAMAS DIN LEGIONARII NOSTRII.IN BASARABIA,IN BUCOVINA,IN HERTA,IN IASI,IN DOROHOI,IN ORHEI,IN TRANSNISTRIA SI AU SCUIPAT PE ARMATA ROMANA CU FLECMA LOR PUTUROASA DE JIDANI BORATI,ALIATII SI OAMENII ANIMALE-GORILE ALE LUI stalin,si beria jidanul.

    Astia sunt jidanii! (CA SA STIE SI FILOSEMITII)

    turcanu

    Apreciază

  7. Pingback: Ce fel de naţiune este acea care poate fi “deconstruită” de câteva partide? « Octavian Racu

  8. Pentru Bogdan:

    1. Prin reînvierea sentimentului etnic se înţelege abordarea fenomenului identităţii în duhul tradiţionalist. Cu alte cuvinte, asumarea identităţii ca un dat, ca o soartă.
    2. Păi, asta e problema. Identitatea etnică nu se alege, laşi să te aleagă ea. Asimilarea nu poate avea loc pe parcursul unei singure generaţii. Eu cred că cu timpul el se va integra singur, inconştient în cultura care îi este mai aproape de suflet.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s