Revoluție conservatoare: Patru dimensiuni ale Omului Nou


Societatea noastră are nevoie ca niciodată de o reformă profundă. Nu atât una instituțională cât una morală. În perioada interbelică, conceptul central care definea această revoluție spirituală a fost – OMUL NOU.

Trebuie din start de specificat că acest Om Nou nu presupune un model abstract după care se încearcă modelarea a omului contemporan. Omul Nou este „nou” doar în raport cu contemporanitatea, pentru că este opus ontologic ei, dar este vechi în raport cu istoria. El este un om al Tradiției, un om al firescului, opus falsității lumii moderne.

Sunt patru dimensiuni pe care s-ar construi ideea de Om Nou: cea spirituală, cea culturală, cea economică și politică.

Spiritual – el este fiu al Bisericii Ortodoxe, care își mărturisește credința. El nu vine în Biserică pentru a o desăvârși, ci vine în Biserică pentru a deveni el însuși desăvârșit. El conștientizează natura sa păcătoasă și acceptând un patronaj duhovnicesc caută să pună stăpânire asupra patimilor sale.

Cultural – el este parte și un produs al unei culturi care s-a plămădit în rezultatul experienței de viață, a trăirii generațiilor anterioare. Cultura este un liant dintre Om și universul său spiritual, un limbaj care redă profunzimile inconștientului colectiv al neamului său. Prin descifrare și înțelegere a sensului și rostului acestui limbaj tainic, omul se integrează în universul firescului, în universul etnosului său. Românul prin definiție nu poate fi decât acel care și-a însușit cultura strămoșilor săi și care contribuie, la rândul său, îmbogățirea tezaurului cultural.

Economic – Omul Nou este un om producător. El produce prin exploatarea mediului înconjurător, fiind, în același timp, conștient de legăturile sale organice cu acest mediu. Însăși prin chemarea sa, Omul este un drept stăpânitor asupra lumii prin voia lui Dumnezeu.  Prin această relaționare, Omul Nou este unul autonom. Această autonomie se manifestă prin posibilitatea de a-și realiza talantul pe care i l-a dat Tatăl Ceresc. Astfel, Omul nu este liber față de ceva, ci pentru ceva.

Muncitorul salariat, care apare odată cu relațiile capitaliste, este un om înstrăinat de mijloacele sale de producție și de propria sa trăire. El este un sclav supus fie patronului (în capitalism), fie aparatului birocratic (socialism), fie este vulnerabil în fața legilor economiei de piață sau a „crizelor de sistem”.

Iată de ce Omul Nou este cel care rupe lanțurile acestor dependențe, devenind propriul său stăpân, producând bunuri pe care le pune în serviciul idealului împreună cu confrații săi.

Politic – Omul Nou este o fire aristocratică, un om de elită. El conștientizează responsabilitatea sa pentru cei mai slabi, asemenea unui senior medieval față de vasalii săi sau asemenea bărbatului față de femeia sa. El este forța virilă a societății, el reprezintă o întruchipare a principiului Autorității și Puterii. El nu acceptă jumătăți de măsură și postura de element marginal, el nu luptă pentru putere pentru că el însuși este Puterea. Omul Nou nu este un politician sau cetățean cu drept de vot, el este un soldat politic, care se distanțează de aceste fenomene ale vieții politice moderne, construind propriul front de luptă.

Idealul Omului Nou, care servit drept far pentru generația interbelică, punând în mișcare energiile creatoare ale neamului. Anume acest concept a stat în centrul educației tinerii generații, reprezentând o formulă simplificată a unui întreg sistem de concepte doctrinare. Astăzi, acesta devine din nou actual, în condițiile crizei morale, economice și politice care a atins întreaga lume. Iată de ce revenirea actualei generații la idealul Omului Nou prin realizarea unei revoluției conservatoare devine o ultimă condiție a supraviețuirii noastre ca neam.

Acest lucru se realizează prin intermediul unei educații pe direcții culturale, spirituale și practice.  Prima se referă la creșterea intelectuală, cea de a doua se referă la catehizare și îmbisericire,  cea de a treia se referă la acțiuni individuale și colective care au ca sarcină să cultive duhul de comuniune, abilități organizatorice, precum și consolidarea cunoștințelor și a credinței. Anume acest concept stă la baza Mișcării Conservatoare, care și-a asumat această complicată sarcină de revigorare a tinerii generații.

Revoluție conservatoare: Patru dimensiuni ale Omului Nou

4 gânduri despre &8222;Revoluție conservatoare: Patru dimensiuni ale Omului Nou&8221;

  1. marius platon zice:

    „Societatea noastră are nevoie ca niciodată de o reformă profundă. Nu atât una instituțională cât una morală. În perioada interbelică, conceptul central care definea această revoluție spirituală a fost – OMUL NOU”.

    Fară supăre domnule, dar idilogia pe care o promovezi (care o numești ca revoluție conservatoare) pare înceapă a avea multe tangențe cu idilogia nazistă sau sovietă: crearea unor oameni noi [1], crearea unei culturi sau arte noi, deoarece cea acutală reprezintă una degenerată [2][3]. Evident, argumentele tale sunt mai subtile, însă dacă vei studia evoluția ideilor celor care au dorit să creeze oameni noi, vei vedea cum și unde au ajuns cu asta. Deci fii atent domnule unde mergi.

    [1] – http://www.britannica.com/EBchecked/topic/202210/fascism/219376/The-new-man
    [2] – en.wikipedia.org/wiki/Degenerate_art
    [3] – en.wikipedia.org/wiki/Art_of_the_Third_Reich

    Apreciază

      1. marius platon zice:

        Da, pentru că se observă în textele tale niște elemente (ți-am dat trei legături mai sus) din ideologia nazistă-fascistă (probabil din care te inspiri). Un lucru curios este că dacă arunc o privire în profilul tău [1] de pe Facebook, actualmente printre personalitățile care te inspiră se regăsește Benito Mussolini și Francisco Franco – primul fiind unul din fondatorii fascismului, iar al doilea un dictator. Mă întreb cu ce ar fi putut să te inspire acești oameni. Deci primul gând care îi poate veni unui om observând toate acestea și care cunoaște puțin istoria este că ideologia pe care dorești să o construiești este în esență neofascism.

        [1] – http://www.facebook.com/octavianracu

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s