Recenzie: „Cetăţeanul de bună credinţă” („Law Abiding Citizen”)

Law-Abiding-Citizen-PosterCe ai face dacă într-o bună zi, în casa ta ar pătrunde doi tâlhari, ţi-ar viola soţia şi fiica minoră, iar justiţia i-ar acorda o pedeapsă uşoară? Filmul „Law Abiding Citizen” („Cetăţeanul de bună credinţă”) este despre conflictul dintre justiţia maşinăriei statale şi noţiunea de dreptate a omului mic, dintre o justiţie depersonalizată şi una personalizată. Ce-i drept, eroul principal nu poate fi incadrat nicidecum în categoria „omului mic”. El este un ucigaş inteligent şi profesionist, care declanşează o serie de asasinate de dragul unei terapii de şoc, de care ar avea nevoie sistemul justiţiar.

Să ne amintim că în societatea tradiţională, funcţia de judecător aparţinea fie regelui şi autorităţii religioase. Orice decizie a judecătorului nu pornea atât de la un cod de legi, cât de la propria personalitate. Astfel, legea nu reprezenta un text mort, ci un organism viu, pentru că însăşi judecătorul era legea şi judeca fiecare caz în particular.

Sistemul judecătoresc modern s-a transformat într-o maşinărie, un conveier care prelucrează materialul uman ca pe nişte obiecte neînsufleţite. Victima acestui sistem devine omul mic, care nu are posibilitatea să se opună. Da, eroul principal are calităţi care par supraumane, dar acest lucru a fost făcut intenţionat de scenarist, se pare, pentru a ne pune să ne întrebăm – ce ar face în acest caz un om real, posibilităţile căruia sunt reduse?

Seriile de asasinate şochează autorităţile statului, care se simt vulnerabile în faţa unui individ închis între zidurile puşcăriei, dar înfăptuieşte intenţiile sale într-un chip misterios. Pe tot parcursul filmului, pentru toţi rămâne un mister modul în care acesta reuşeşte să omoare. Un cetăţean anonim, care nu poate fi controlat de stat, face să tremure toate structurile puterii. Straniu, indiferent de crimele sale, acest terorist trezeşte un soi de simpatie a publicului, el este personajul pozitiv al întregii poveste.

Eroul central nu se răzbună, el pare a fi „mâna justiţiei divine”. El nu pedepseşte, pur şi simplu, ci aplică o terapie de şoc, de care are nevoie omenirea pentru a reveni la normalitate, asemenea Dumnezeului din Vechiul Testamen. La un moment dat, chiar se face trimitere la Biblie, pentru a justifica seria atentatelor.

Nu vreau să dezvălui amănuntele scenariului, însă voi spune că finalul reprezintă o victorie deplină a eroului principal. De ce? Vă las să meditaţi de sine stătător

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare: