Rammstein: „complexul matern al fiului” şi „revolta soarelui”


„Şi am văzut o femeie şezând pe o fiară roşie, plină de nume de hulă, având şapte capete şi zece coarne. Şi femeia era îmbrăcată în purpură şi în stofă stacojie şi împodobită cu aur şi cu pietre scumpe şi cu mărgăritare, având în mână un pahar de aur, plin de urâciunile şi de necurăţiile desfrânării ei. Iar pe fruntea ei scris nume tainic: Babilonul cel mare, mama desfrânatelor şi a urâciunilor pământului” (Apocalipsa 17:2-5)

rammstein-sonneSă spun sincer, înainte nu prea atrăgeam atenție la sensurile unor piese a celor de la „Rammstein”, părându-mi ceva lipsit de sens. Astăzi, privind clipul „Sonne”, am avut o revelaţie. Ce treabă are „Soarele” cu povestea Albei-ca-Zăpada şi cei şapte pitici?

Nu tind să cred că elementele ale imaginarului au fost clădite voit de către autor. Tind să cred că e vorba de anumite elemente ale inconştientului colectiv german, care formează temelia culturii germane în ansamblu.

Din câte ştim, Soarele este un simbol arhaic al valorilor patriarhale (masculinitate, ordine, putere, dominaţie, ierarhie), iar întunericul – valorilor matriarhale (egalitarism, colectivism, pacifism, ateism, promiscuitate sexuală, lipsa oricărui tabu). Alba-ca-Zăpada este o personificare a societăţii democratice – aparent plăcută, paşnică, maternă, dar care oprimă orice manifestare a masculinităţii, forţând piticii să muncească în mina întunecată.

Din perspectiva antropologică şi sociologică, societatea pe care suntem obişnuiţi să o numim „democratică” nu este altceva decât o manifestare a arhetipului „Zeiţei Mamă”, moştenit din comunităţile primitiv agrare (urmaşii lui Cain), iar din perspectivă psihanalitică – o manifestarea a „complexului matern al fiului”. Imaginea „Albei-ca-Zăpada” din videoclip se potriveşte perfect cu idea totalitarismului „democratic’ al Zeiţei Mamă.

Iată ce spune psihanalistul Carl Gustav Jung, în privinţa „complex matern al fiului”, pe care îl consideră o tulburare mentală.

„Efectele complexului matern sunt diferite în cazurile fiului şi fiicei. Efectele tipice asupra fiului sunt homosexualitatea şi donjuanismul, ocazional şi impotenţa. În homosexualitate, componenta heterosexuală este inerentă mamei în formă inconştientă, în donjuanism mama este în mod inconştient căutată „în orice femeie”. Efectele complexului matern asupra fiului sunt reprezentate de ideologia tipului Cibele-Attis: autocastrare, nebunie şi moarte timpurie”

(C. G. Jung, Opere Complete, Vol.1, „Arhetipurile şi inconştientul colectiv”, EdituraTrei, Bucureşti, 2003, pag. 95).

Pentru ce muncesc piticii aflaţi sub talpa „Zeiţei Mamă”? Pentru a vedea cum „preanevinovata” trage pe nas aurul, asemenea drogurilor şi se masturbează (aluzie la hedonismul şi consumismul societăţii democratice). Pe feţele lor se simte nemulţumirea şi frustrarea faţă de tot ce se întâmplă. Bărbaţii sunt nevoiţi să privească cum o târfă cu imagine de „fiinţă nevinovată”, le transformă viaţa într-un calvar. Ce pot face nişte bieţi pitici, care mai sunt şi hipnotezaţi de frumuseţea ei?

În cele din urmă, piticii îşi găsesc stăpâna fără suflare, de pe urma unei supradoze de droguri. În scena finală, sicriul cu trupul Albei ca Zăpada este adus pe vârful unei stânci (simbolul victoriei masculinităţii). Însă un măr, care stă pe vârful unui ram (aluzie la rodul interzis din Pomului cunoaşterii binelui şi răului) cade pe sicriu şi învie femeia „adormită”. Astfel, „cunoaşterea”, „ cultul raţiunii” se arată a fi doar o anexă a „civilizaţiei matriarhale”.

Versurile piesei:
Lumea aşteaptă lumina
fie-ţi teamă, nu-ţi fie teamă
Soarele străluceşte din ochii mei
În seara asta, apusul nu va fi
iar lumea numără până la zece:

Unul, Soarele răsare
Doi Soarele răsare
Trei – El este cea mai strălucită stea
Patru – soarele răsare

Soarele străluceşte în mâinile mele
Poate arde, poate orbi pe toţi
De va exploda
Îţi va arde cu jarul faţa
În seara asta, apusul nu va fi
Iar toată lumea va număra până la zece:

Refren: Unu – Soarele răsare,
Doi soarele răsare…

(tot aşa până la zece)

Soarele străluceşte în mâinile mele
Poate arde, poate orbi pe toţi
De va exploda
Îţi va arde cu jarul faţa
Şi distrugând echilibrul
Te va doborî la pământ
Iar lumea va număra până la zece:

Refren

Aici găsiţi un spot rusesc din anii 90, în care este prezent complexul matern al fiului:

Vezi şi alte articole la acest subiect:

Marea revoluţie matriarhală

Metafizica fascismului

Principiul feminin şi masculin sau o definire a tradiţiei şi a modernităţii

“Drumul soarelui” şi “ispita matriarhatului”

8 martie – femeia ca un drapel

Rammstein: „complexul matern al fiului” şi „revolta soarelui”

Un gând despre &8222;Rammstein: „complexul matern al fiului” şi „revolta soarelui”&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s