Cum arată rutierele în diferite ţări ale lumii?


Chiar dacă unii basarabeni se mai cred buricului pământului, rutiere nu sunt un fenomen pur „moldovenesc”. Dimpotrivă, astfel de transport poate fi întâlnit în mai multe colţuri ale lumii. În engleză, serviciul rutierelor e desemnat printr-un nume general de „share taxi”, care poate cuprinde nu doar microbusuri de rută, dar şi taxi obişnuit, care transportă mai mulţi clienţi simultan. „Share taxi” poate atât să circule fie pe o rută prestabilită,  fie la o destinaţie solicitată de clienţi.

Primul serviciul de „share taxi” în Rusia apare la începutul secolului XX. Am putea spune că acesta este „bunelul” rutierei:

1

Cu adevărat populare, serviciile de maxi-taxi devin în SUA, la începutul secolului XX:

jit1910-jitney-smjitneysÎn anii 30, în Moscova, automobilele ZIS-101 prestau servicii de taxi de rută şi arătau destul de luxos pentru sărăcia care domina atunci în URSS. E cam greu să ne imaginăm poporul muncitor călătorind în astfel de transport:

zis

Serviciul de taxi de rută a apărut în Chişinău în perioada sovietică. În URSS, taxi de rută (sau „marşrutka”) a apărut în anii 30 ai secolului XX. În Chişinău, acest tip de transport a apărut, probabil, prin anii 70. Îmi amintesc şi eu în copilărie modelele microbusurilor alb-albaştre de model RAF („Uzina de Aubuze din Riga”, lichidată în 1998), care încă nu era atât de populare. În 1988, costul călătorie era de 15 copeici (nu se elibera tichet).

Iată cum arătau rutierele în Chişinăul anului 70-80 (sursa – oldchisinau.com)

Anul 1978
Anul 1978

 

19891111-008a
Anul 1989

 

Aici găsiţi rutele de maxi-taxi din Chişinăul anului 1972 (sursa: oldchisinau.com):

marshrtaxi-1972

Numărul rutierelor a crescut brusc în Chişinău începând cu anul 1996, când transportul public nu mai era în stare să facă faţă numărului mare de pasageri.

rut1

Un astfel de mijloc de transport urban întâlnim şi în alte părţi ale lumii. În primul rând, în spaţiul sovietic (unde modelele şi modul de funcţionare nu se deosebeşte prea mult de ale noastre).

În unele oraşe din România mai există rutiere – în Bucureşti (spre suburbie), Iaşi, Galaţi, Buzău (în interior):

s560x316_Maxi_Taxi_in_statie_copy braila galati

În Haiti, rutierele au fost botezate cu veselul „tap-tap”. Sunt destul de colorate şi diverse ca model.  Se pare că haitianul s-a născut artist:

Tap-tap_city Tap_tap_public_transportation_Haiti

tap-tap04

În Guatemala, rutierele se numesc „ruletera”, iar transportul e ceva mai groaznic decât cel din Chişinău. Seamănă, mai curând, cu autobuzele pentru puşcăriaşi:

01_Ruletero

În Hong Kong, rutiera se numeşte „Public light bus” şi arată mai curând a jucărie:

public-light-bus

Pentru cei care se plâng de condiţiile din Chişinău, vă rog să priviţi la rutierele din Congo (Fula-Fula):

fulafula fula fulafula2

În Filipine, rutierele se numesc „Jeepneys” şi arată destul de retro:

jeepneysjeepney1_503e2c3de087c358ab00033ejeepVLUU L210  / Samsung L210riders

În Egipt, rutierele arată banal, trist şi plictisitor:

egipt

Turcia – Dolmuş e la fel de banal:

1024px-Dolmuş

În SUA, rutierele se numesc „jitney” sau „dollar van”. Aşa modele circulă pe străzile oraşelor New Jersey şi Atlantic City :

atlantic city SUA-new jersy

În Olanda, serviciile de „share taxi”. Aici ele poartă numele de „deeltaxi”, fiind destinat, în special persoanelor în etate, invalizilor, copiilor, familiilor şi grupurilor de persoane.  Transportul poate fi chemat la domiciliu. Transportul este subvenţionat de autorităţi, iar plata se efectuează cu un card electronic special. Taxa pentru generală e de 1,70 euro, iar pentru pensionari e 1,35 euro:

deeltaxi

deeltaxi01

În oraşul Tallin, din Estonia, rutierele se numesc „Liniatakso”:

estonia

În Tunisia e „Louage”:

louage

În Israel, rutiera care circulă în interiorul oraşului se numeşte „Moniyot sherut” (a se deosebi de „sherut”, care e interurbană):

israel

În Thailanda se atrage mai puţină atenţia la măsurile se siguranţă a pasagerilor în „songthaew”:

thai1 thai2 thai3

În Mali aşa arată „Sotrama” (credeaţi că genţile alea împletite sunt pur moldoveneşti?):

mali

În Tanzania  „Zala zala” e foarte „rustică”:

tanzaia1 tan2 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

În Siera Leone, patria „faimosului român” John Onoje,  „Poda Poda” arată aşa:

waterloo-poda-poda

 

În Kenya, patria lui Barack Obama, „matatu” arată destul de colorate:

mat3 matatu2 Nairobi - Kenya - East Africa

Din câte vedem, rutierele reprezintă cele ieftine soluții pentru oricare oraș, al cărui infrastructură este slab dezvoltată. Sunt rapide, au un cost de întreținere mai mic. Nu e neapărat un element al ţărilor sărace, ci e legat, mai curând de specificul fiecărui oraş.  Totuşi trebuie să spunem că în comparaţie cu alte ţări, situaţia din Chişinău nu este chiar atât de critică. Cu ceva măsuri mai stricte, situaţia poate fi îmbunătăţită considerabil în Chişinău.

(informaţia a fost culeasă cu ajutorul wikipedia, oldchisinau, google)

Cum arată rutierele în diferite ţări ale lumii?

Un gând despre &8222;Cum arată rutierele în diferite ţări ale lumii?&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s