Despre particularitățile actualei campanii electorale


Pentru a înțelege mai bine spectrul politic din Republica Moldova, actorii politici trebuie plasați pe o axă de coordonate: pe verticală (Y), relația cu Filat sau Plahotniuc, iar pe orizontală (X) orientarea politicii externe spre Est sau Vest. Orientarea externă și afilierea la un grup de interese nu coincide neapărat, poziția fiecărui actor fiind în dependență de publicul țintă pe care încearcă să-l mobilizeze pentru a obține un scor electoral mai mare.

Ar exista și un al treilea factor: mulțumirea și nemulțumirea față de modul în care a fost guvernată țara în ultimii cinci ani. E un element care nu atât favorizează vreo tabără cobeligerantă, cât diminuează participativitatea electoratului și favorizează segmentele electorale mai mici, dar mai active, convinse și mai fidele politic.

Trebuie să luăm în considerație și tendința de scădere a prezenței la vot a cetățenilor, care a continuat progresiv cu fiecare scrutin electoral parlamentar. Dacă această tendință se va păstra și pentru actualele alegeri, am putea prognoza o participare între 50-55% din cetățeni cu drept la vot.

Actuala campanie electorală se deosebește de cele anterioare prin lipsa unor subiecte radicale de dezbateri: subiecte precum cele identitare (român sau moldovean), ideologice (comunism vs anticomunism) sau cele legate politica externă, nu mai reprezintă o prioritate sau interes pentru public.

Un astfel de vacuum favorizează o campanie bazată pe un exces de spectaculozitate. Omul nu mai votează din convingeri politice, ci în baza unor impresii pe care reușește să le lase un actor electoral sau altul. Alegătorul de azi, ca niciodată, cere mai multe „spectacole”, concerte, „comedii” și „seriale” politice. Acest proces nu reprezintă ceva unic sau deosebit pentru Moldova, fiind caracteristic pentru orice sistem politic „cu experiență”, bazat pe o „democrație electorală”.

„Teatralizarea” procesului politic face parte din postmodernizarea politicului, de trecerea lui din lumea a ideilor și politicilor reale, spre o predominare a imaginarului, în care orice delimitări ideologice clasice sunt șterse. Societatea moldovenească nu face aici excepție, însă astfel de schimbări vor presupune și apariția unor noi actori politici, care se vor capabili să înțeleagă și să simtă mai bine noile schimbări în mediul social. Fiecare etapă a istoriei vine emană actori politici „după chipul și asemănarea sa”, iar aceștia, la rândul lor, dictează noua direcție a istoriei.

Despre particularitățile actualei campanii electorale

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s