„Leviathan”, între Hobbes și Iov


Din start, titlul filmului crează contradicții, împletind două simboluri care au semnificații diferite: Leviathanul biblic, personaj maritim, demonul invidiei și Leviathanul lui Hobbes, ca simbol al autorității statului. Inițial, e prezentat un conflict dintre cetățean și stat, care trece apoi pe plan secund. Subiectul dramatic central se desfășoară în interiorul familiei și cercului de prieteni, în conflictele lor interpersonale și interioare.

“Leviathan” nu este un film despre Rusia. Dacă privim, inițial din perspectiva lui Hobbes, e un film despre conflictul dintre autoritatea statului birocratic și omul mic, în tradiția filmelor artistice liberalo-marxiste. De altfel, filme care conține subiecte similare, le găsim cu duiumul și în cinematografia americană. De altfel, potrivit regizorului, una din surse de ispirație a fost istoria americanului Marvin John Heemeyer, care și-a transformat tractorul într-un tac, pentru a lupta împotriva abuzurilor autorităților. Adică, e vorba despre un film rusesc, inspirat de realitățile americane.

La Hobbes Leviathanul reprezintă personificarea statului, căruia cetățeanul îi cedează o parte din propria libertate, în schimbul protecției vieții personale.  De cine protejează statul cetățeanul, potrivit lui Hobbes? De ceilalți cetățeni, care sunt răi din natura lor. „Omul pentru om este lup”, indiferent de țară sau cultură.

Însă, filmul nu vine să confirme tezele lui Hobbes, ci tocmai invers. „Puterea este un rău în sine, iar omul mic nu este decât permanenta ei victimă”, vin să ne spună producătorii. Drept argument, ni se aduc dramele personale ale cetățeanului de rând, aflat în conflict cu aparatul birocratic dezumanizat și depersonalizat. De fapt, e vorba despre o criză a epocii moderne, unde statul a încetat să mai reprezinte o autoritate morală și sacră, ci doar un mecanism rece, produs al contractului social, care s-a limitat doar la funcțiile de control și represiune.

Ar fi exagerat să spunem că filmul este unul cu mesaj politic. Nu este nici un film despre corupție sau ilegalități. E un film despre dublicitatea naturii umane, despre modul în care ea coexistă în două spații paralele. Exact așa cum pe parcursul a trei veacuri, în epoca care au fost proclamate mari idealuri, cele mai multe asasinate au fost făcute în numele civilizației și progresului. Leviathanul biblic este un simbol al ispitei, al slăbiciunii firii umane, al incapacității ei de a depăși firea sa păcătoasă fără prezența divinității.

Nicolae, personajul principal, nu crede decât în propria moșie. Avocatul, prietenul său, nu crede decât în fapte juridice. „Omul este nevinovat până nu a fost demonstrat contrariul”, spune el, chiar dacă conștientizează că a greșit în fața celui mai bun prieten. Aici ne amintim de o expresie din romanul „Frații Karamazov”, a lui Dostoievski: „dacă Dumnezeu nu există, totul este permis”. În acest caz, Leviathanul nu mai reprezintă statul, ci lumea în care trăiește pescarul Nicolai: casa lui, soția, viața, ispitele și slăbiciunile sale și ai prietenilor lui. În partea opusă, se află Behemot, un al personaj biblic, care reprezintă puterea uscatului, în persoana guvernatorului corupt și criminal. La un moment dat, în cadrul apare malul mării și scheletul gigantic al unei balene (Leviathan), spre care privește fiul personajul central. E viața lui Nicolae, care s-a transformat în scrum, asemenea vieții lui Iov: și-a pierdut soția (curvă), casa (motiv de discordie) și cei mai buni prieteni (care nu au făcut decât să trădeze). Suferim de la răul din jurul nostru, dar cel mai mult suferim de pe urmă pierderii irecuperabile a răului. Răul nu e înrădăcinat într-o persoană sau instituție, el este ca apa mării, în care ne-am obișnuit să existăm, asemenea unui monstru acvatic.

„Leviathan”, între Hobbes și Iov

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s