Câteva observații despre fenomenul #colectiv


Voi încerca să fac o mică radiografie a tot ce se întâmplă la București, din perspectiva unui observator de la Chișinău:

  1. A avut loc un incendiu. Au murit ceva oameni. Se pare că vina a căzut atât pe patroni, cât și pe administrația locală, care poartă o mare parte pentru tragedia întâmplată. Desigur, o componentă importantă este corupția.
  2. Oamenii au fost oripilați de moartea unor tineri nevinovați. În plus, mediatizarea activă a cazului, apariția unor agitatori activi, a sporit atmosfera emoțională.
  3. Pe fonul emoțiilor, oamenii au ieșit în stradă să-și exprime nemulțumirile față de întregul Sistem. Cazul Colectiv este doar un vârf de aisberg, care descoperă toată putreziciunea birocrației și clasei politice din România.
  4. Acum, au apărut câteva categorii de nemulțumiți: Prima categorie: cei care își exprimă, pur și simplu, revolta; A doua categorie: persoane active social, care încearcă să profite de valul nemulțumiri, pentru a se face auziți și pentru a-și promova în mase ideile. Printre ei sunt atât ONG-iști finanțați de fundații străine, marxiști, anarhiști, sataniști, monarhiști, antiglobaliști, „fundamentaliști” ortodocși, oameni care cer unirea cu Basarabia, oameni care vor „o țară ca afară”,  liberali sau persoane cu viziuni de extrema-dreaptă. Unii se roagă, alții aruncă pietre în biserici. Unii vor mai mult capitalism, alții vor mai puțin capitalism. Fiecare din ei încearcă să devină mai sonor și mai vizibil. Nu există nici o idee care i-ar uni. Unicul lucru care îi unește este furia și nemulțumirea față de actuala stare de lucruri. A treia categorie reprezintă persoanele care nu au niciun fel de viziuni politice, dar țin neapărat să participe activ la evenimentele sociale. În special, e vorba de artiști, jurnaliști.
  5. Există o mass-media mainstream, care preia sloganele și mesajele celor din categoria a doua, care sunt în minoritate, dar reușesc să se evidențieze foarte bine. Desigur, fiecare instituție de presă, în dependență de politica editorială, selectează mesajele care îi convin cel mai bine, manipulând în acest fel telespectatorii. Astfel, întregii mulțumi din piață, i se atribuie platforme care nu reprezintă Piața în întregime și nici nu are cum să reprezinte: lumea e prea pestriță, prea dezorganizată, pentru a avea o singură voce, o singură agendă. Spre exemplu, se crează senzația că mulțimea ar fi îndreptată împotriva Bisericii, chiar dacă nu e vorba decât niște grupuri nesemnificative, care flutură niște pancarte.
  6. Mulțimea este dezorganizată, nu are coordonatori, nu are reprezentanți, nu are lideri. În aceste condiții, cetățenii din stradă nu au cum să-și articuleze niște cerințe, iar de acest fapt profită partidele politice, ONG-urile și Președinția, care pot plasa oamenii săi, dându-i drept persoane care exprimă “voința străzii”, pentru a forța niște decizii pe spatele stării de revolte a oamenilor. Acest lucru l-am văzut la „consultarea” pe Klaus Iohannis a purtat-o azi cu așa-numita “societate civilă”.
  7. Fenomenul #colectiv nu va putea naște o singură forță civică sau politică, pentru că oamenii din stradă sunt prea diferiți. În primul rând, tentativa de a distrage atenția de la problemele reale spre un anticlericalism primitiv, deja a dezbinat mișcarea protestatară, îndepărtând-o de o bună parte a societății românești, care rămâne atașată de Biserică. În cel mai bun caz, tot ce numim generația #colectiv, va da naștere unei puzderii de mișcări, grupuri și organizații, cu viziuni diametral opuse. Așa cum se vorbea cândva de generația Pieții Universității, se va vorbi de o generație #colectiv.
  8. În pofida așteptărilor, mișcările de stradă nu vor putea provoca niciun fel de schimbări politice. Într-o săptămână sau două, avântul protestatar se va stinge, iar partidele își vor alege un nou Cabinet de Miniștri. Unii lideri neformali ai manifestațiilor vor continua să fie activi în viața socială și politică, alții vor fi uitați.

Câteva observații despre fenomenul #colectiv

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s