Despre cele 150 milioane credit: Republica Moldova, victima jocurilor politice de la București


Astăzi, președintele român Klaus Iohannis a expediat în Parlament cererea de revizuire a legii pentru ratificarea Acordului privind asistența financiară rambursabilă între România și Republica Moldova, semnat la 7 octombrie 2015. Mai simplu vorbind, România renunță la creditul promis țării noastre pentru acoperirea găurilor în buget. Aparent, motivul ar fi “incertitudinea continuării reformelor”. E straniu, din momentul în care la Chișinău nu s-a format, deocamdată, o majoritate parlamentară și nici nu s-a propus un candidat pentru funcția de prim-ministru. Ce se ascunde, de fapt, în spatele acestui gest?

Să rebobinăm un pic istoria recentă:

La 22 septembrie, Victor Ponta declară: “România este gata să ofere o asistenţă financiară rambursabilă în valoare de 150 de milioane de euro”. De ce a făcut această declarație premierul român? Probabil, pentru a se poziționa drept un adept al apropierii dintre Chișinău și București, care dă bine la electoratul din România și Republica Moldova. E cunoscut faptul că Ponta visează să ocupe nișa ocupată anterior de Băsescu. În România, oricărui politician îi stă bine să fie „unionist”, pentru că unionismul „se vinde” bine pe „piață”.

http://www.trm.md/ro/politic/republica-moldova-va-beneficia-de-un-credit-de-150-de-milioane-de-euro-oferit-de-romania/

Declarația stârnește un scandal la București. Iată ce declară PNL într-un comunicat de presă:

Victor Ponta a aflat dupa sedinta de Guvern din 22 septembrie ca un astfel de imprumut nu este posibil. A mintit opinia publica pe data de 30 septembrie, stiind foarte bine ca Memorandumul respectiv nu este pe ordinea de zi a sedintei de Guvern si nici nu avea cum sa fie.

Motivul este ca un asemenea Memorandum ar fi trebuit initiat de BNR si Ministerul Finantelor. Niciuna din aceste institutii nu a initiat si nu va initia un asemenea document, deoarece ar incalca Constitutia FMI, organism din care face parte si Romania ca actionar. Demersul lui Ponta ar putea periclita si incheierea noilor acorduri de imprumut ce ar putea fi incheiate de FMI cu Romania, pe de o parte, si cu Republica Moldova. Victor Ponta a anuntat cu iresponsabilitate imprumutul fara sa cunoasca deloc consecintele.

Acest demers contravine urmatoarelor sectiuni din Constitutia FMI:

— 2 (b). Nu se poate face schimb valutar fara respectarea regulilor FMI. Romania ar trebui sa aiba acordul FMI pentru un asemenea imprumut si nu il are. Pentru FMI orice asemenea imprumut este de fapt un schimb valutar. Ministerul Finantelor dispune de lei in trezorerie. Se presupune ca Ministerul Finantelor va schimba acesti lei pe euro, pentru a putea acorda imprumutul in euro Republicii Moldova. La randul sau, Republica Moldova va schimba pe piata locala acesti euro in lei moldovenesti, pentru a putea face operatiuni in moneda nationala (plata salariilor, pensiilor, prestatiilor sociale). Aceste tranzactii pot distorsiona piata valutara din cele doua state, mai ales din Republica Moldova, redusa si sensibila la perturbari.

— 3. Un stat nu poate face imprumuturi intr-o moneda straina. Un stat nu poate sa includa in tranzactiile cu FMI sau cu un stat membru o moneda straina, daca nu exista acord cu Banca Centrala emitenta a monedei respective, in acest caz Banca Centrala Europeana. Guvernul Ponta nu a avut acordul BCE, de fapt nici nu l-a cerut.

— 7. Nu pot fi afectate activele de rezerva, in acest caz ale Bancii Nationale a Moldovei. in cazul unui acord de imprumut international, intre doua state, statul debitor, in cazul nostru Republica Moldova, raspunde cu toate activele sale in caz de nerestituire, inclusiv cu activele BNM.

Romania este obligata prin propriile sale legi sa se indrepte asupra Republicii Moldova in caz de neplata si sa execute inclusiv activele BNM.O alta problema a acestui imprumut este ca exista alti actuali sau viitori creditori ai Republicii Moldova, FMI si UE.in caz de neplata, daca Romania executa activele BNM, afecteaza dreptul UE si FMI de a face acelasi lucru in caz de neplata. Romania ar trebui sa aiba acordul UE si FMI inainte de a imprumuta Republica Moldova, pentru ca acest stat are datorii la ambele.

Romania nu poate acorda acest imprumut, in conditiile anuntate de Guvern, fara a incalca un tratat international la care este parte. Victor Ponta a mintit ca se poate acorda, punand intr-o situatie dificila atat Romania, cat si Republica Moldova care astepta un gest concret, nu o minciuna. A aflat ca nu poate acorda imprumutul, ar fi putut macar sa recunoasca eroarea initiala. A preferat sa minta decat sa spuna adevarul.La Chisinau exista suspiciuni ca s-a furat un miliard de de euro. La Bucuresti exista certitudinea ca Victor Ponta a dat impresia ca ofera 150 de milioane de euro pentru a persista ulterior in minciuna si a nu oferi nici o perspectiva Republicii Moldova”

http://inprofunzime.md/stiri/politic/ponta-ne-a-mintit-moldova-ar-putea-sa-nu-primeasca-creditul-de.html

Ce face în această situație Victor Ponta? Vine cu o nouă declarație, în care pune două condiții: alegerea la Chișinău a unui guvern pro-european și semnarea unui acord cu FMI. Așa cum era de așteptat ca PLDM să treacă în opoziție, iar perspectivele unui acord cu FMI cu Republica Moldova erau foarte îndepărtate, Bucureștiul își inventează un motiv pentru a scăpa onorabil  de un document incomod, pe care nu îl putea executa. Probabil, Ponta se ruga zi și noapte ca la Chișinău să vină o guvernare „antieuropeană”, pentru a se scuza mai ușor.

http://agora.md/stiri/13579/ponta-daca-dodon-si-usatii-vin-la-putere–creditul-de-150-de-milioane-de-euro-va-fi-anulat

Ponta și-a dat demisia, iar obligația asumată, care nu putea fi îndeplinită, a rămas. În această situație, Klaus Iohannis a scos un as din mânecă, o minciună prin care a motivat galant anularea, de facto, a acordului. Bucureștiul, pur și simplu, a renunțat la o obligație asumată, pe care nici nu o putea realiza.

Odată în plus, Republica Moldova s-a pomenit o victimă a luptei politice dintre actorii decidenți de la București. Cel mai trist este că astfel de mișcări lipsite de judecată îndepărtează și mai mult perspectivele de apropiere dintre Chișinău și București, sporind climatul de neîncredere între cele două state frățești.

Despre cele 150 milioane credit: Republica Moldova, victima jocurilor politice de la București

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s